Horses

Undervisning! Lærer du noget? Eller bliver du BElært?

Som uddannet lærer er det meget vigtigt for mig, at mine elever rent faktisk lærer noget. Det gælder uanset om det er undervisning for børn, juniorer eller voksne.  Det gælder både i forhold til ridning, RytterYoga®, Pilates samt alle de andre faglige områder, jeg beskæftiger mig med.

Undervisning skal give mening for mine elever og tilhørere i timer, på kurser, hold og uddannelse.  Hvis tilhøreren/eleven ikke er der af egen lyst og jeg kan skabe et godt undervisningsrum, så er det svært at få reel læring.

Jeg gør mig altid meget umage for både at se og høre mine elever, så jeg ved om de er med mig…deltagende, lyttende, spørgende og undrende.

I min undervisning vil jeg meget gerne have at der bliver stillet spørgsmål fra deltagerne. Det gør, at jeg hele tiden har en finger på pulsen.  Derfor gælder det også om ikke at overlæsse tilhørerne med informationer. Så bliver de nemlig bare BElært!

Samtidig skal man kunne undervisningsdifferentiere i forhold til de personer i gruppen, der sidder eller står foran mig den pågældende dag.

Selvfølgelig har jeg meget på hjerte, jeg gerne vil videregive, men det gælder om at forberede sig og kende målgruppen. Da jeg ofte holder kurser og er nye steder, kan det jo være svært, men jeg prøver altid så vidt muligt at føle gruppen og stille spm ind til de forskellige deltagere, når vi er på tomandshånd. Derved hjælper jeg dem bedst muligt videre.

Da jeg selv gik i folkeskolen, var undervisningen noget der bare skulle overstås. Jeg mødte hver dag og til tiden, men det var hestene, der trak i den sidste ende. Jeg glædede mig til at få fri fra skole, så jeg kunne komme ud til hestene. Drømte om heste…skrev deres navne på penalhuse, og var et helt andet sted end at lytte til læreren….særligt i matematik. Faget matematik forstod jeg aldrig helt. Når der var noget jeg ikke kunne finde ud af og spurgte læreren, fik jeg svaret “der er ikke noget at forstå, du skal bare gøre det” – det var udenadslære. Tabeller der skulle terpes til næste dag osv. Jeg endte desværre med næsten at hade faget matematik, og det sidder stadig dybt i mig. Kun fordi det ikke gav mening for mig, og jeg ikke forstod hvad jeg skulle og kunne bruge det til.

Nu var jeg jo vild med at gå til ridning. Vi havde ikke så mange penge i min familie, så det var en stor overtalelse af mine forældre for at jeg kunne starte til rigtig rideundervisning på den gamle Christiansborg Rideskole. Jeg elskede den ene gang om ugen, hvor man nærmest kom i skole i ridebukser og billige gummistøvler, der stadig duftede af hest fra ugen før. Jeg fandt ikke undervisningen særlig spændende på daværende tidspunkt. Når jeg tænker tilbage var det primært, mødet med og, kontakten til hestene, der virkelig gjorde en forskel.

Selve den rideundervisning, der foregik,  var nemlig ikke nødvendigvis særlig pædagogisk heller. Men jeg lærte at omgås heste, og samtidig finde min egen vej. Mærke dem, lytte til dem. Og jeg blev ganske hurtigt klar over, at jeg ville lære mere.

Jeg ville ikke BElæres – jeg ville LÆRE.

Det er det, der gjorde, at jeg selv uddannede mig til lærer. For at kunne give viden videre – og gerne med glæde…for at vække nysgerrigheden hos tilhøreren og forhåbentlig også give dem lyst til at vide mere, lære mere….

Stjerner på himlen.

Og, ja blive stjerner på himlen. Når vi udfolder vores potentiale, er der masser af stjerner i os alle.

Samtidig bliver jeg selv ved med at uddanne mig, tage kurser, blive inspireret og tage noter så jeg kan give det videre. Med min glæde og helst til glæde for andre. Alle de der deltager i mine kurser, undervisning og uddannelse.Vi skal helst blive ved med at være nysgerrige på livet og læring. Have lyst til at LÆRE og stille spørgsmål – det holder os i gang. Det gør verden til et bedre sted at være for både mennesker og heste.

Viden -og erfaring der bliver til visdom – med tiden ;o)

På den skønne livsbekræftende måde!

 

fb-share-icon

Seminarieuddannet lærer i 1999. Stresskonsulent, Yoga- og Reformerpilatesinstruktør. Mor til 3 børn fra 1992, 1998, og 2001. Udvikler og ejer af Fit2Ride og RytterYoga®konceptet, hvorunder jeg har uddannet nye instruktører siden 2009 - samme år hvor min første bog "I balance på hesteryg- vejen til bedre præstationer udkom. Bogen blev til i samarbejde med human-, hestefysioterapeut og træner Claus Toftgaard. I 2014 udgav jeg Dvd´en "Fra træningslokale til hesteryg". I 2019 udkom Bogen RytterYoga. Tidligere aktiv konkurrencerytter på nationalt plan. Nu nydes ridningen primært som fritids rytter på vores egne Islandske heste her på Skovgaard. Får dog stadig jævnligt undervisning og deltager på kurser og deltager i småstævner fra tid til anden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *